God kväll!

Men god kväll :) Här kommer äntligen en liten uppdatering ;) Jag har jobbat hela helgen men det går bra när man trivs med både jobb & arbetskamrater! Det har varit en härlig helg! På måndagsfm så var jag med sonen till tandläkaren och där fick man skämmas lite grann när det konstaterades att han hade lite beläggningar :( , nu är det okej att vi hjälper honom mer på kvällarna. Tandsköterskan Anki berättade åt Julle att när man är ca 12 år och kan skriva sitt namn snyggt med skrivstil så brukar man kunna med motoriken man behöver för att ordentligt kunna borsta sina tänder. Nu fick vi en ny tid i oktober för att titta så att vi får bukt med beläggningarna. Det var ganska bra att hon pratade med honom för nu är det betydligt lättare att få kolla honom lite på kvällarna :)
 
På tisdag hade vi ett möte på skolan ... eller inte möte så egentligen men vi var dit i alla fall. Jag har ju nämnt tidigare att våran son är lite stökig och bökig :) Aldrig elak eller så men tycker att det är lite svårt att sitta still och koncentrera sig. Desutom är det en ganska rörig och stökig klass. I slutet av förra terminen så var dom inte mindre än 5 vuxna involverade i klassen och då fick dom det att funka! Men säg det goda som varar! Nu när dom började 4an så skulle allt ha blivit så bra och EN lärare skulle klara klassen. Dom fick en toppen lärare men det säger väl sig själv att det inte funkar! Förra veckan blev deras lärare sjukskriven och i dag fick vi veta att hon blir borta tills i mitten av oktober. Dom har en vikarie som har varit tidigare i klassen. Hon verkar också vara kanon fin! Till saken hör att elevhälsan har varit inne i klassen och jobbat. När vi fick brudarna så var det en omställning för Julius och det kom från skolan att han var lite extra orolig. Han har då fått träffa Doris från elevhälsan , en kanon fin kurator som han tycker jätte mycket om , ja mamma med förstås :) Eftersom han tycker att det blir jobbigt med mycket runt omkring så har han fått gå ut & jobbat i mindre grupp och då har det funkat bra! Han & några till har fått jobba med Sussi! Denna Sussi är satt på piedestal hemma hos oss! Jag har haft henne på fritids själv och minns henne som en trygg famn. Julius verkar avguda denna kvinna ;) Hon har fått honom att tro på sig själv och göra saker han inte trodde. Vi har alltid tyckt att han har varit jätte duktig! Han har varit tidig med det mesta!Läsningen knäckte han redan på dagis! Nu är han på vissa bitar i klass med sin syster som börjat 7an. TYVÄRR så tror han inte själv att han kan eller är duktig! Han tror att andra är bättre än honom och har otroligt höga krav på sig själv! Vi försöker ta ner hans egna krav och verkligen få honom att inse hur duktig och underbar han är! Jag måste säga att jag tycker faktiskt att skolan har varit bra att samarbeta med oss, jag kan tänka mig att jag är ganska besvärlig mamma som dyker in hos rektorn eller i klassen lite då & då! Men det är väl bättre det än att man inte alls bryr sig ;) Men det värmer ett mammahjärta att se att det finns folk som verkligen bryr sig om ens barn :) att dom har sett vad som orsakar stöket och att dom ser vilken smart kille det finns under stöket. På de tester som Julle fick göra i våras så visar det att på 3 av 5 begåvningstest så ligger han väldigt högt , på ett var han på en 16 åringsnivå och på de resterande 2 så låg han normalt för sin ålder. Det var skönt att få det bekräftat att vi var rätt ute - att vi har en smart kille. Sen kan jag bli GALEN på folk som skriker om adhd och liknande diagnoser! Oftast har dom inte en aning om vad det är! Man häver ur sig diagnoser på löpande band på barn - naturligtvis andras barn! Alla barn behöver inte ha adhd bara för att man har svårt med koncentrationen!! När jag var yngre och gick i skolan så hade vi några pojkar i klassen som var ungefär som våran lilleman! Vet ni vad som hände ? ..... Dom mognade och blev äldre! Ge barn lite tid! Alla barn är inte stöpta i samma form! Doris kom på när hon jobbade med Julius att han är ljudkänslig. Först när hon säger åt oss att han hör alla ljud och har svårt att sålla bort ljud. Vilket svammel tänkte jag och blev nästan stött ;) Men sen började jag fundera ...... stackars pojke brås på mamma! Jag formligen hatar vissa ljud! Som droppande kranar! Vilket jobb våra barn gör som sitter i skolan en hel dag och lär sig saker! Jag blir trött bara av att höra om det. Jag förstår om koncentrationen sviker i bland och då är det väl bra om man kan gå i från en stund. Jag tyckte i alla fall att mötet gick bra & det kändes som att det var rätt människor på rätt plats! Julius själv frågade i går om han skulle få fortsätta jobba med Sussi. När jag svarade att Sussi hade ett nytt jobb så brister han ut: "Men då går det inte bra!Jag MÅSTE få vara med Sussi!" Vad säger man som mamma?! Älskade unge! Jag svarade honom att han säkert kommer att få träffa Sussi i skolan i bland och att det kommer att bli så bra! Jaja vi får hoppas att det blir bra! :)
 
I dag när jag gick i genom min mail så inser jag att jag har missat föräldramötet för Jennifersklass i går !! MEN JESSAN! :( Det ville jag ju verkligen vara med på! Kändes väldigt angeläget när hon börjar 7an och allt! Ville ju dessutom kolla av lite läget med andra föräldrar om detta med märken,telefoner och fickpengar! Jag vet inte hur jag glömde bort det!
 
Jag har fått vara på en föreläsning i dag med jobbet! Det var toppen! Fredrik Bohm tror jag att han hette. Men vad jag har skrattat!! Helst när han berättade om hur nära i oss neandertalaren finns. Jag lovar att den lyser i genom på oss alla i bland! Jaja nu har jag surrat färdigt!  I morgon har jag fm och på rasten ska jag fara på stan och hämta ut nya gardiner till köket! Jag ska städa köket till helgen och det känns riktigt roligt när man vet att man har något nytt dit! :) Jag har lovat Mallan att lägga ut bilder sen! :) Tjingeling!

Kommentarer
Postat av: Blogg-Mallan

Jaaaaaa!!! =)
Jag väntar på att få se bilder och se när du fixat klart med gardinerna m.m. =)

Jag är också supersugen att fixa om lite i mina fönster... måste bara hitta gardiner först ;)
Har fått nyhetsbrev från Jotex, dom har en hel del snyggt kan jag lova!!
Kram

2012-09-19 @ 23:08:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0