Fina vänner & bekymrad mamma

Jaha äntligen så tar jag mig tid att sätta mig och uppdatera lite ! Det har varit en vecka med mycket funderingar! Först blev jag arg - riktigt arg! Men när jag insåg att något annat låg bakom och min stora förståndiga flicka nästan med tårarna rinnande berättade vars skon klämde så blev jag ledsen ! Det var nästan att mamma också körde i gång att grina! Sen var mammatigern väckt! Vad det handlar om ?! I pigans klass är dom 28 st , har för mig att dom varit 22-23 st. I andra åttan är dom 16 st. Efter att flera elever fått byta till den större klassen ?! Då blir man ju frågande varför skolan tillåter elever att byta från en mindre klass till en som redan är på gränsen till för stor! Sen har det kommit på tal redan i höstas om några elever vill byta till den mindre klassen och då frågade dom Jennifer och hennes vänner. Då hade nån av lärarna sagt att dom var tystast i klassen och i andra klassen fanns det en elev med hörselnedsättning . Jag blev redan då irriterad och tyckte att om dom som sköter sig och gör det dom ska ska bli straffad för det och känna sig tvungna att byta till en klass där ingen annan uppenbarligen inte vill gå ?! Jag pratade då med föräldrarna till de andra töserna om hur dom kände och tyckte. Flickorna bytte inte klass. Av flera olika anledningar så ville jag inte ha Jennifer i andra klassen. Då ville hon inte byta , klassen har gått tillsammans sen 6 års. Sen har det rullat på . Vi har frågat henne allt som oftast hur det har gått i skolan och fått svaret att det är bra! Nu under veckan när vi satt & åt middag så säger hon försiktigt att hennes två kompisar funderar på att byta klass. Det var nån lärare som hade väckt frågan igen! Jag blev arg! Tycker fortfarande att det är bedrövligt att man tillåter elever att byta klass så att den ena blir på tok för stor! Vad är skälet till detta? Vi fortsatte äta och till slut klämde pigan fram att hon vill också byta om de andra byter. Det blev tvärt nej i från oss! Men man ser på sitt barn om det är något & våran tös gnäller inte! Det satt låååångt inne men till slut kom det! Med tårarna nästan rinnande så berättade hon om hennes vardag! Vi blev helt mållösa för det som kom lät rent utsagt för jävligt! Dessa tre duktiga tjejer som är mån om sin skola är tydligen ansedda som plugghästar . Jennifers egna ord var att dom ser oss som nördar! Dom blir aldrig tilltalade av dom andra om det inte gäller vilka läxor dom har eller när dom har prov! Hon berättade flera episoder som tex. Just innan jul hade en pojke med sig skumtomtar och bjöd alla i klassen ...... Alla utom dom tre tjejerna längst fram för dom syntes inte! Jag frågade om någon är elak eller säger dumma saker men det säger hon är som inte är. Men dom är osynliga för resten av klassen - utstött på det viset att ingen bjuder med dom på något. En dag hade de andra två tjejerna varit sjuk och då hade Jennifer blivit ensam . Ingen hade ens väntat när dom skulle till maten. Jennifer hade gått till skåpet och hämtat sin jacka och sen var hon kvar ensam! Förbannade jävla ungar! Nu svär jag men jag blir så arg hur man behandlar andra! Jag har också varit 14 men har aldrig behandlat nån så. Hon berättade att det är ingen ide att ställa sig med dom andra och ens försöka prata med dom för ingen svarar - dom är helt enkelt osynliga! Eller det exemplet hon tog att när dom hade kokat gröt på hkn och blivit indelade i olika grupper. Några av killarna i en grupp hade saltat sin gröt så att den inte blev ätbar. I slutändan så åt flera andra elever av gröten som Jennifer & Moa skulle ha fått av så dom blev utan och enda gröten som fanns kvar var den salta. Mammahjärtat blöder! Ilska har jag också en hel del av! Jag har försökt trösta pigan ( underbara förståndiga pigan) att i slutändan när det är dags för gymnasiet så har plugghästar mycket bättre förutsättningar än det coola innegänget som har stökat bort sin skoltid! Men det är en klen tröst för en 14 årig tjej. Vidare så kom det att varenda lektion är ett kaos - elever som kommer sent och inte ens har med sig material när dom kommer & därför måste gå i väg att hämta det - hela klassen väntar in och tappar lektionstid. Elever som skiter fullständigt i att det är lektion utan surrar , svarar på sms och till & med har det hänt att elever svarat i telefonen på lektionstid. Nu hade det gjorts ett försök att splittra på dom som surrar med resultat att dom skriker över klassrummet ännu högre! Vad i helvete?? Vars är världen på väg ?! Ingen som helst respekt för varken lärare eller andra elever! Det som tog så hårt var att se min tös så uppgiven och ledsen! Tur att jag hann lugna ner mig till dagen efter! Hade jag fått tag i nån där på kvällen så hade jag skrikit och svurit! Vet av erfarenhet att det inte är nån som lyssnar på nån som är skogstokig. Vi pratade länge ! Jag frågade Jennifer om det är alla i klassen som är så. Nä det var det inte - hon säger att några av killarna är för sig själva & pluggar. När jag undrar vilka så när svaret kom fick jag det bekräftat att sunda föräldrar - sunda barn! Men jag är ändå så fundersam för jag har sett de flesta föräldrar i den klassen som vettiga människor! Då undrar man ju hur mycket dom når dessa föräldrar?! Kan inte tänka mig att dom vill ha barn som beter sig som skitstövlar! Jaja men ni förstår ju att den besvärliga mamman kom fram! Fredagsmorgon ringde telefon i lärarrummet och jennifers mentor hade hål på morgonsidan så gissa en mamma som brakade dit. Jag fick prata med två av lärarna som jobbar med klassen. Dom bekräftade ganska fort det ungen säger. Fy fan vad fruktansvärt! Lärarna verkar ha alldeles för lite befogenheter ! Vilket kanon jobb lärarna gör! Jag hade inte velat vara lärare i dag ! Uppkäftiga elever som inte har förstånd att visa respekt! Fast dom inte är elaka verbalt så blir det en typ av mobbing! Dessa duktiga tjejer känner sig alltid osedda i klassen . Jennifer sa själv att om vi så hade dött och inte varit i skolan så skulle ingen märka det förrän lärarna frågade vars vi var. Det stör mig fruktansvärt att min unge känner sig så! Jag har även pratat med de andra tjejernas föräldrar och fått det bekräftat att även dom fått höra detta. 😫 vad ska man göra ? Kliva in i skolan och försöka skaka vett i andras ungar? !  Jag tog upp detta med kaoset på lektionerna med lärarna och det blev bekräftat även det! Men kan tilläggas att det skulle bli hårdare tag angående detta! Blanketter för sena ankomster och om man inte har material med sig eller när man pratar! Man kan hoppas att blanketterna når föräldrarna! När det börjar dimpa in blanketter kanske föräldrarna tar tag i det! Förhoppningsvis! Jag hoppas och tror att det finns vettiga föräldrar som tar tag i saker bara dom vet om det! Vi har pratat jätte mycket & kommit fram till att vi kan backa på att byta klass om det nu är det tösen vill göra - allt för att hon ska må bra! Hon är förståndig och kämpar med sin skola så vi känner att vi kan inte köra över henne i det här! Vi ska träffas med de andra föräldrarna ( kompisarnas) och diskutera i genom så att vi föräldrar är enig) . Jennifer vill inte egentligen byta klass men säger att hon byter om de andra byter för då blir hon ensam. Jag är dock väldigt tacksam att dessa tre tjejer har varandra!! Jaja fortsättning lär följa ! Nu till något annat : 
Jolines mössa hade börjat göra sitt för kardborren höll inte igen. Då kom finaste Johanna med den här mössan till Jollan ;) tusen tack ! Den passade perfekt! Det var guld värt att slippa åka och köpa en ny mössa nu. En rejälare mössa går på nån hundring och det kändes inte riktigt läge för det nu. ;) januarilönen är redan efterlängtad kan jag säga ! Jag är så glad att jag har så underbara vänner runt i kring mig :)  Mia & Anette fick höra mig gorma hela morgonen om skolan. Jag fick byta rast och ta den tidigare för att kunna åka ner på skolan & vara den besvärliga mamman ! Tack brudar ;) ! Jaja termometern visar -24 grader så det blir en innedag! Men det behövs för julen ska städas bort! Puh skönt när det är klart i alla fall ! På återseende! Tjingeling! 

Kommentarer
Postat av: anne

Ett litet tips - ta kontakt med PRC (eller det kanske heter Elevhälsan nu för tiden?. De ger bra stöd till er, för dem ser till barnens bästa och inte till skolans bästa, som det verkar vara i det här fallet.

2014-01-11 @ 23:28:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0