God morgon vĂ€rlden 😊

Jag fick en kompis i gĂ„r kvĂ€ll , det var en liten tös som kom tassande och hade haft en mardröm sĂ„ hon fick krypa ner med oss. 
Skolan .... det var det jag var inne pĂ„. Jag Ă€r inte nöjd , jag har verkligen kĂ€mpat och försökt se fördelar men nĂ€ - jag gör det inte Ă€nnu ! Jag tror det Ă€r tre parallell klasser i varje Ă„rskull. Jag frĂ„gade lĂ€rarna vid förra höststarten om alla barn ens rymdes ute pĂ„ skolgĂ„rden att leka samtidigt. 
Sen har det varit lite problem förra Ă„ret. En av mina töser har blivit kallad för hora , svartskalle och tjockis. AlltsĂ„ förstĂ„r ni ?? Av jĂ€mnĂ„riga grabbar ?! Den andra tösen har klarat sig lite " bĂ€ttre" för hon har gĂ„tt undan . Den första som blivit kallad för bĂ„de det ena och det andra gör ju inte det - hon backar inte utan svarar . Ska jag behöva lĂ€ra mina barn att gĂ„ undan och ta skit för att fĂ„ vara i fred ? 
Alla barn ska vara trygg i skolan ! OCH jag tycker inte att det Ă€r skolans sak att uppfostra barn - det Ă€r tame tusan ett förĂ€ldraansvar ! Sen tror jag fullt och fast att förĂ€ldrar som Ă€r medveten om att deras barn beter sig illa tar tag i det ! Ingen vettig mĂ€nniska vill att ens barn beter sig illa ! En fredagskvĂ€ll nĂ€r jag nattade flickorna sĂ„ frĂ„gar den ena om det Ă€r skola i morgon. Jag svarade att det Ă€r lördag och vi Ă€r lediga. NĂ€r ungen sĂ€ger nĂ„got i stil med att det var skönt för dĂ„ slipper jag ha ont i magen för det har jag alltid nĂ€r jag ska till skolan. Sen pratade vi en lĂ„ng stund . Mammas hjĂ€rta brast nĂ€stan. Sen mĂ„dde jag sĂ„ jĂ€kla dĂ„ligt - min unge ska inte gĂ„ till skolan med en sĂ„n kĂ€nsla sĂ„ typ kvart i 10 fredagskvĂ€ll mailade jag till lĂ€raren. Ni förstĂ„r ju vilken mamma som var i skolan med dom pĂ„ mĂ„ndag, bĂ„de pĂ„ morgonen och en stund pĂ„ eftermiddagen. 
Flickorna har haft vĂ€rldens bĂ€sta lĂ€rare som jag har fullt förtroende för. Hon tog tag i saken direkt och lĂ€mnade vidare till berörda lĂ€rare . 
Dagen efterĂ„t .. kom en pojke av 3-4 st och knackade pĂ„ klassdörren och ville prata med min flicka och lĂ€raren MEN min tös vĂ€grade.  DĂ€r sĂ„g man ganska tydligt att hans förĂ€ldrar tog tag i det. Jag berömde honom ( via lĂ€rarna ) att det var modigt att be om ursĂ€kt . Sen har jag naturligtvis pratat massor med mina egna om hur man beter sig och att man aldrig Ă€r dum med nĂ„gon. Har man gjort fel ber man om ursĂ€kt . 
FramĂ„t vĂ„ren var det vĂ€l ganska lugnt men jag kan sĂ€ga att det Ă€r stor skillnad bara frĂ„n det mina stora gick i skolan mot för i dag. StĂ€ll er i korridorena och lyssna pĂ„ hur barnen lĂ„ter Ă„t varandra ! Man blir mĂ„llös .... 
det kan inte vara lĂ€tt att vara lĂ€rare i dag ! Jag beundrar dom verkligen för det jobb dom gör ! Vi har alltid varit tydliga med vĂ„ra barn att man lyssnar pĂ„ de vuxna och respekterar. Har det varit nĂ„got i skolan sĂ„ har nĂ„n av oss Ă„kt dit. PĂ„ gamla skolan har alla lĂ€rare vetat vem vi har varit och att vi har tagit det direkt om det har varit nĂ„got. 
Det vĂ€rsta jag vet Ă€r bortskĂ€mda snorvalpar som beter sig illa .... och det Ă€r inte ens sĂ€kert att förĂ€ldrarna har en aning om hur dom beter sig utanför hemmets vĂ€ggar. För barn kan bete sig pĂ„ ett sĂ€tt hemma men bli totalt förĂ€ndrad i grupp med andra barn. Barn Ă€r barn och sjĂ€lvklart blir det galet i bland. Men om man dĂ„ fĂ„r en tillsĂ€gelse av vuxna sĂ„ mĂ„ste man backa och inse att det var fel. Inte börja gapa och skrika. 
Jag var med om en sak i vĂ„ras. Vi var nere hos mormor pĂ„ ett annat omrĂ„de. Vi satt i köket och fikade sĂ„ vi sĂ„g nĂ€r det kom ett gĂ€ng pĂ„ 4-5 killar och gick runt pĂ„ omrĂ„det. En av dom hade en kamera pĂ„ cykelhjĂ€lmen . Dom roade sig med att springa runt o busplinga pĂ„ dörrar. I huset dĂ€r mamma bor sĂ„ Ă€r det mestadels Ă€ldre mĂ€nniskor som inte Ă€r sĂ„ pigga. Efter ett tag lessnade vi sĂ„ jag och en av mammas andra frĂ€mmande gick ut pĂ„ ballkongen. Pojkarna kom strax traskande igen och dĂ„ frĂ„gade vi vad dom funderade pĂ„ . Nej nej det var absolut inte dom . Till slut sĂ€ger den andra kvinnan som var pĂ„ besök att vi sĂ„g att det var ni för vi har kamera vid dörren. DĂ„ förvandlades ungarna till fiskmĂ„sar och gapade och skrek !! Vi sa bara att dom skulle sluta plinga pĂ„ dörrar , att det rĂ€ckte nu . Sen gick vi in . Det tog ett tag och sen plingade det pĂ„ dörren igen men nu stod dom kvar. Jag frĂ„gade snĂ€llt vad dom ville . Dom undrade om vi hade fotat dom och ville se bilderna för annars skulle dom polisanmĂ€la OSS .... ( sen kom det jĂ€vla kĂ€rring ..., ) mina proppar for all vĂ€rldens vĂ€g ! Jag upplyste herrarna om att dom skulle försvinna fort! Samt att vi kommer att kontakta bĂ„de polis och deras förĂ€ldrar. Dom insĂ„g nog att det var bĂ€st att avlĂ€gsna sig ! Men dĂ„ stod dom borta vid lekparken pĂ„ omrĂ„det och gapade och skrek ! AlltsĂ„ 10-12 Ă„ringar . Jag skrev ett inlĂ€gg pĂ„ fb dĂ€r jag pĂ„ ett fint sĂ€tt efterlyste förĂ€ldrarna till dessa grabbar , Ă€ven för deras skull. Om man beter sig sĂ„ illa i den Ă„ldern och kommer undan med det sĂ„ vad kan vi vĂ€nta oss om nĂ„got Ă„r ? 
Ganska snart i kommentarerna sĂ„ visade det sig att dessa ungar var Ă€ven pĂ„ andra omrĂ„den och stĂ€llde till ofog. En del menade att det var busstreck och att man skulle lĂ„ta barnen leka för sĂ„ har vi oxĂ„ gjort. Jo hade det varit bus men nĂ€r det Ă€r sĂ„ gott som dagligen och vid tillsĂ€gelse blir dom otrevliga och till o med hotar med polisanmĂ€lan . Nej dĂ„ rĂ€cker det! Fb tog bort inlĂ€gget sĂ„ jag konstaterade krasst att efterlysa försvunna hundar och katter gĂ„r utmĂ€rkt men inte efterlysa försvunna förĂ€ldrar . Jaja det var en förĂ€lder som hörde av sig och till & med tackade för att han fick veta. Sen kom det ju ganska fort namn pĂ„ dessa grabbar oxĂ„ . Men sen dess har det varit lugnt. Jaja jag tror fortfarande att ingen förĂ€lder vill att barnen ska bete sig illa bara dom vet om det. Jag vill alltid veta om mina barn har gjort nĂ„got ofog , just för att kunna ta det för deras skull. NĂ€ nu ska jag köra i gĂ„ng en tvĂ€ttmaskin o förbereda lunchen för pĂ„ eftermiddagen ska jag fĂ„ gĂ„ pĂ„ en utbildning som lĂ„ter jĂ€tte intressant om autism och asperger. Sen jobbar jag kvĂ€ll. Vi hörs ! 


Kommentarer

Kommentera inlÀgget hÀr:

Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0