Mat mat och mat

Visst känns det vissa dagar som att man bara lagar mat , planerar mat och handlar ? 
Alltid är det mat som ska fixas ! Vårat matkonto drar i väg hela tiden ! Så vi satte oss ner och kollade . Vi tjänar lätt hundralappar med att planera matsedlar . Förut kunde man månadshandla .... men nu med sex stycken i familjen så ryms det inte i frysarna . Så vi veckohandlar i stället. Jag kollar i genom reklamen varje måndag och skriver utifrån vad som är billigt och efter vad vi har kvar i kyl och frys. Det ska vara bra mat . Vi försöker oftast göra egen mat från grunden. Jag har börjat följa en kvinna som har en sida som heter Zeinas kitchen. Vilka underbara recept !! Bland annat provade jag den här : 
(null)

(null)

Det var min variant av hennes recept som du hittar här: 

http://zeinaskitchen.se/kottfarslimpa/

Jag hade allt hemma så det enda jag behövde köpa var färska champinjoner 😃. 
Jag var så nöjd och tyckte att familjen skulle få något extra smarrigt till middag när sonen kom traskade från sitt rum .... 
" men mamma ! Vad gör du för konstigt ? Måste allt vara i samma plåt ?" 

Han ändrade sig dock när vi åt. 

Ni som har följt mig tidigare vet att barnen är med i det mesta. Båda mina stora barn har inget problem med att fixa lite mat. Judith och Joline har blivit väldigt intresserade av att hjälpa till. Det är så klart att dom får ! Dom får vara med att påverka vad vi ska äta och om dom vill hjälpa till så får dom det. Oftast så väljer dom varsin dag i veckan. Sist hjälpte Judith mig med potatispalt , hon skalade potatis och fick hjälpa mig att köra köksmaskinen. Sen smällde ungen i sig två paltar ! Hon åt mer än sin mormor som vi bjudit in på paltfest 😃. 
Barn lär sig bäst med att få vara med. Att titta på lär man sig inte så mycket på. Självklart är det när dom själva vill. 
I dag kommer pigan och Aska hem så då får man mysa lite extra när hela familjen är samlad. Nu ska vi klä oss och åka för att handla. Vi måste kompletteringshandla mjölk och frukt lite då o då. Men vi ser ändå att det blir billigare att veckoplanera. Vi syns 😃

Kommentarer
Postat av: Marita

Visst är det så att man tjänar mycket på att veckohandla. Gott det såg ut föresten👍

2019-04-24 @ 17:53:02
URL: http://maritasviktresa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0