Föreläsningen om hot & våld

Glömde ju bort vad jag hade tänkt skriva :) minnet är bra men kort i bland ......  vi har i alla fall fått gå på föreläsning som hamnade under arbetsmiljön ( hot & våld) och det är väl alltid trevligt när man får förnya sig lite grann :) Det var en man som heter David Eberhard , han var chefsläkare på Prima vuxenpsykiatri i Stockholm. Har ni någon gång chans att gå på en föreläsning med honom så gör det :) Han hade några uttryck som jag tyckte var "guldklimpar" , han pratade mycket om rädslan i dag! Här kommer några av hans uttryck:
"Om vi bara lever skyddat från början till slut..............så kan vi nog leva hur länge som helst!"
 
Om livet så sa han detta:
"Dödligheten är alltid 100 % ochh det kan hända hela tiden"
 
Sen pratade han mycket om att när de verkliga farorna försvinner så tar vi till "nästanfaror" och uppgraderar dom till verkliga fast vi egentligen vet att det sannolikt inte kommer att hända. Det var någon av hans kollegor som hade gjort någon undersökning på det här med flygplan. Nu kommer jag inte i håg exakta siffror och så men i alla fall så var budskapet att många tycket att det är otäckt och farligt att flyga MEN det är för att man vet att om det skulle hända något så dör man mest sannolikt. Men statistiskt sett så skulle man flyga varje dag en gång per dag så skulle det vara i 20 år innan man var med om en olycka.
 
Kan komma i håg fel så lita inte för stenhårt på mina siffror :) hoppas att ni nån gång får höra honom föreläsa!
 
Många är ju rädda för att bli nerslagen på stan m.m Här kommer ett exempel som jag till & med antecknat ner :
OM man lever i 13 miljoner år så kommer man statistiskt sett råka ut för en psykotisk våldsverkare på allmän plats! 
 
David sa många saker som egentligen är vettiga men som man i alla fall brukar oroa sig för. Vi har ett av världens säkraste land och ändå blir vi bara mer otrygga. Jag hade jobbat fm så det blev lite för långt och sitta & lyssna i 2 timmar utan en bensträckare .... jag kände till slut att jag blev jätte trött! Ni vet när man blir så där trött och inte kan göra något åt det ..... ooops. Som tur var hade jag med mig Camilla som puffade lite i mig då & då. Mot slutet började han prata om sömnstörningar och då tittade jag & Camilla å varann :) Min sömnstörning hette Camilla i dag! Tack bruden! Annars hade jag nog skämt ut mig och somnat! Vad skulle man göra utan vänner ;)
 
En annan bra sak som David sa:
"Överdriven försiktighet leder till handlingsförlamning!"
 
Så kom i håg : sunt förnuft löser det mesta! Var rädd om era barn naturligtvis men stå inte i vägen för deras lärande & utveckling :) Hönsmamman här får kämpa vidare med det! Att lära sig att släppa lite mer kanske ;) Nu har jag bladdrat på färdigt för i kväll! Lovar ;) Natti natt.

Kommentarer
Postat av: Ingela

Var oxå på den o höll på o somna, så du var inte ensam.

2012-12-15 @ 21:34:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0