Fundersam mamma

 
God morgon ! Fast det har varit morgon i nån timme så det börjar nog vara god förmiddag! På tisdag när jag hämtade flickorna från dagis på tisdag så luktade Joline allt annat än hallon ;) Men hon gasade bara. Tills vi kom hem .... då fyllde vi ett antal blöjor med senap :( Det hade varit fler barn på dagis som hade haft diarre. På onsdag var jag tvungen att ta vab , i går var jag ledig och då gav det sig lite för Joline men då började Judith gasa. Jaja det är lika att göra bort det på en gång! Jag kan ju meddela för dom som är intresserade att vi har förbrukat hela veckans blöjranson på 3 dagar :) Jaja man får vara glad att dom inte har spytt också.
Min äldsta tös har friluftsdag i dag och funderade vilka skor hon skulle ta på morgonen, till saken hör att hon själv har valt ett par nikeskor för 600 kr när vi var till Luleå sist. Men dom dög inte! NÄ det blev tvärnit! För någon hade sagt att dom skorna inte var moderna?!
Nike - inte moderna ?? Nog för att jag kan vara värre än en stenåldersfosil i bland men det har jag aldrig varken hört eller sett tecken på! Nike är väl ett känt märke . Ni kan ju förstå diskussionen som följde! ÄVEN om det skulle vara så att dom inte är moderna så vars tog det vägen att det är viktigast att det är skönt? Samma detta tjafs med märkeskläder!! Det står mig upp i halsen ! Märken hit & märken dit! Det är väl lika viktigt att man är hel & ren ( eller med det moderna i dag var det inte så viktigt att vara hel !? ) och att man trivs i kläderna!
DÅ DÄREMOT kan jag faktiskt hålla med om att exempelvis vinterkläder - då tjänar man på att kolla upp vilka kläder som hade bra i tester m.m men det är inte sagt att märken alltid är bäst! Men där tjänar man på att kanske köpa lite dyrare i stället för att behöva köpa en omgång till mitt i säsongen! Min son hade lätt kunnat bli testare av vinterkläder :D Det som faktiskt har hållt bäst för honom är 8848 som höll 2 säsonger.
Jag kan förstå att barnen blir påverkade att vilja ha märken! Visst! Men tycker i alla fall att man som förälder är lite vettig. Sist när vi gjorde en beställning åt de 2 äldre så fick dom handla för 1500 var och då valde Jennifer att ta ett par dyrare byxor för 500 men då räckte inte hennes pengar lika långt!
Sen kan jag tycka att det är vansinne med detta märkessamhälle! Ta bara exempel telefoner!! Ungar på 9-10 år som går runt med iphone som kostar en halv månadslön!! Samtidigt så förstår jag som sagt att man vill hänga med i resten av kompisgänget...... men jag måste ändå få tycka att det är på tok!
Jag vet att våra barn säkert är bortskämda ..... mitt fel - jag vet eller vårat fel så klart! MEN dom är alltid tacksam för det dom får och det är inte alls självklart att dom ska få.
Vi har pratat jätte mycket om det här att spara till vissa saker själv!
Våran Julius fick förra året en ny telefon i julklapp , en htc - dock ingen jätte dyr men vi var tydlig med att han skulle vara rädd om den! Om den tappades bort eller gick sönder på grund av att han var slarvig med den så skulle han få spara till en ny själv! Den höll till mars - då körde han en kvalitetstest på telefon och naturligtvis så gick displayen sönder. Han var så olycklig när han kom hem och tyckte ju att han inte hade slagit något hårt med linjalen...... suck! Han har fortfarande ingen ny telefon men för att underlätta för oss föräldrar så fick han ta en av de gamla avlagda som låg hemma i ett skåp. Men den vill han egentligen inte ha! Nu har han önskat sig en ny till jul men ... vi har ju sagt att han ska spara till en! Tänkte att det skulle vara en lärdom! I bland skär det i mammahjärtat och jag känner mig som en snålkorv!!
De 2 äldre är som dag &natt när det gäller pengar! Jennifer kan spara och har sparpengar! Julius verkar inte vara där ännu utan han har oftast redan planerat veckan innan månadspengen kommer vad som ska handlas! Det riktigt bränner i fickan! Hmmm ! :)
Ja ... ni kanske vill veta hur skohistorien gick på morgonen!Det slutade med att pigan tog mammas salomonskor och mamma fick ta hennes nike när jag gick ut på kissrunda med hundarna. Hur gör ni andra ? Vad är rimligt? Jaja nu har jag skrivit av mig ;) Nu ska jag ta en kopp kaffe och byta lite blöjor! :) Sen är det en fredagsstädning som gäller! Tjingeling!

Kommentarer
Postat av: sandra

Det där med märken kommer jag verkligen ihåg (är ju inte så många år sen sist för mig..) och det är jäätteeeviktigt när man är just i den åldern. Nu i efterhand fattar man ju att man inte blir någon bättre människa bara för att man har det senaste i modeväg. Men, du gjorde helt rätt jessan som lät henne låna dina skor - vad gör väl det, en dag kommer ni kunna skratta åt det här när jeffe kämpar med sina egna barn och deras märkesfasoner! ;)

2012-09-17 @ 08:45:48
URL: http://san0.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0