Sjuk tös

Ja,jag vet att jag har varit osynlig här men ni vet hur det blir i bland. Förlåt! Här har vi en sjuk liten tös. Judith började bajsa löst på måndagsmorgonen . Inget annat än att hon hade diarre. Ordentligt! Första gången hann hon inte med själv utan det kom i byxorna & gissa en tös som var olycklig. Sen har det varit nöd & tvunget att ha blöja. Hon fortsatte med bajsande, på onsdagskvällen så fick hon hög feber och var som en kamin. Julius har alltid spytt av feber och kan göra det fortfarande. Jo då på onsdagskvällen så kräktes hon.Men sen var det bra. Torsdagsmorgon fortsatte hon bajsa. Jag tyckte att det var mycket märkligt - bara Judith sjuk och vi andra verkar ha klarat oss. Vid lunchtid ringde jag till 1177 för att rådfråga och dom tyckte att vi skulle åka in med henne på akuten för att titta till henne. Sagt & gjort så det gjorde vi.
Den här nallen fick hon på akuten. Den kastade hon i huvudet på en av sköterskorna när dom ville ta prover på henne. Älskade lilla hjärtat ;) inte konstigt att man är på dåligt humör för hon var så trött och slut. När dom hade fått ta lite prover så skickade dom vidare oss in på barn. Där fick vi träffa en yngre tjej som ännu inte var färdig läkare men hon rådgjorde med en annan barnläkare där ute. Men deras bedömning var att flickan har en vanlig magsjuka och det godtog inte den här mamman. Men ni vet att diskutera med läkare ...... Magsjuka ? När en av 6 är  sjuk ? Jaja vad vet väl jag ?! Mycket märkligt i alla fall! Vi for hem med en broschyr om magsjuka men jag var inte riktigt nöjd med vad dom sa. Vi försökte se till att hon fick i sig vätska i alla fall för mat har hon inte velat se åt. Inte ens vällingen har hon tittat åt och det brukar hon ju älska!
 
Fredagsmorgon halv 5 så fick vi kliva upp med en nerbajsad gråtande unge! Mammashjärta värkte. Kl 8 så fick sig bvc ett samtal. Ordet magsjuka fick mig nog att ta ut frustrationen i telefon ........ hoppsan! Men som tur är så fick jag prata med våran sköterska som vi har haft till alla juveler som jag har stort förtroende för. Jag drog ramsan för henne - bajsat sen måndag , spytt onsdag , inga magsjukor alls på dagis , och att vi inte varit i närheten av magsjukor - vad vi vet. Varför jag var så kaxig och sa att det inte var magsjuka var att ingen av oss andra blivit sjuk ! Magsjuka brukar ta en vända i familjen - jag har aldrig varit med om att en åker på det och resten klarar sig. Har ni ?
 
Ann-Marie skulle höra sig för med läkaren uppe på vårdcentralen. jag kände riktigt hur besvärlig mamma jag var! Men det struntar jag i! Ann-Marie ringde upp på ett tag och sa att läkaren hade funderingar på om det kunde vara en matförgiftning. Återigen ställde jag frågan " som bara Judith skulle ha drabbats av när vi är en familj på 6 personer?"
Det var inte så många svar dom heller kunde komma med. Råden hade jag redan. Men då i går vid kl 10 så hade jag & Judith en liten diskussion om huruvida hon skulle ta lite vätskeersättning eller inte. Judith bara skakade på huvudet och sa " nej vill inte bajsa!" Stackars lilla gumman. Mamma vann dock dispyten och fick i henne 3 msk vätskeersättning. det var som att det triggade i gång saltsuget för en stund senare kommer tösen och frågar efter en korvbit. Sen ville hon även ha lite mos & hamburgare till lunch. Det fick hon behålla till efter middagen ! Även till middag så åt hon. Jag stod i köket och gjorde mat och då kommer hon och säger " Mamma! Jag är jätte hungrig!" Lycka för en mamma :)
 
I natt eller sent i går kväll hade hon vaknat & hade behövt en ny blöja. Pappan hade hört henne direkt så dom har myst på här i natt 2 timmar innan hon somnade om. Nu på morgonen så klev jag upp med henne just efter kl 6 och bytte en bajsblöja men nu är skillnaden att hon verkar piggare & frågar efter mat. Det verkar som att det håller på att vända men det tar nog lite tid innan magen stabiliserar sig.Efter att ha fått lite att äta så försvann fröken. Jag hade mina aningar så jag gick till sovrummet ....... mycket riktigt ! :) Där låg hon nerbäddad hos pappa och hade somnat om. Så nu får hon sova. Det är alltid bra att sova så att man blir frisk! Joline sitter och tittar bolibompa.
 
Tittade just på termometer :( -23 grader så det blir inga uteaktiviteter i dag. Vi får se vad vi hittar på :) ha en toppen lördag ni andra! Tjingeling!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0