Torsdag 31 januari 2013

Hej på er!
Här har vi haft full rulle hittills den här veckan :) som vanligt med andra ord :) Joline har varit lite hängig tisdag och onsdag , inte riktigt som hon brukar. På dagis hade hon suttit långa stunder och varit mammasjuk mellan varven. Så mina tankar var att hon kanske höll på att bli sjuk. I går när vi kom hem så blev hon på ett ruskigt humör och grinade en lång stund. Till slut så slutade det med att hon bajsade en rejäl laddning & hon var jätte hård i magen ....... det brukar vara Judith som har problem med sånt. Joline brukar inte vara hård i magen. Så nu ska jag ut och handla sen , både kiwi & plommon står på handlingslistan. Är det någon som har andra tips ? Man tycker så synd om de små när dom har problem med bajseriet!
 
Vi har haft hemringning 2 dagar från skolan , sonen har bland annat haft dålig attityd och det tolereras inte! Vi var tydliga med honom vad som gällde och att nu ville vi se att det gick bra. Dagen efter , tisdag , kom nästa hemringning. Vi hade sagt åt Julius precis vad som gällde och det är ju så ..... har man sagt en sak måste man hålla fast vid det! Fast det skär mest i föräldrahjärtat :( det är inte roligt att behöva vara hård men vad gör man ?! Så sonen har utegångsförbud resten av veckan , inga kompisar in och lägger sig kl 19. Jag tycker att man måste visa att det är allvar - samtidigt är vi väldigt noga med att berätta för honom att det är just för att vi älskar honom så otroligt mycket och är rädd om honom som vi inte låter honom bete sig illa! Vi har haft ett stort samtal om respekt! Jag är så glad över att vi har ett bra samarbete med hanslärare :) Vi får veta vad som händer och har chans att fånga upp det direkt! Så i går fick jag ett meddelande om det var ok att han fick med sig hemläxa i dag på det han inte hunnit i skolan & det tyckte jag var kanon bra! Jag är dessutom ledig i dag! Jag har all tid i världen att hjälpa honom! Han ska bara få lite fika i magen när han kommer hem så ska vi ta tag i det! Jag & julle pratade på morgonen att han gör det till en vana att ta hem det han eventuellt inte hunnit på lektionstid. Vi hjälper honom så gärna. Sen kanske det blir mer intressant att hinna undan det i skolan :) Men i dag ska vi hjälpas åt och det har den här mamman sett fram emot hela dagen. Är det någon mer än jag som tycker att dagens barn har mindre respekt för de vuxna än vad vi hade ? Ganska skrämmande i bland. I det fallet är jag nog en stenåldersdinosaurie som tycker att barn ska ha respekt och inte vara odrägliga & uppkäftiga. jag vet att jag aldrig nånsin har låtit illa eller sagt vad som helst till mina föräldrar. Inte för att dom har varit elaka eller att man har varit rädd för dom men man har haft respekt!Jag har läst nån bra artikel om just respekt - att vi försöker vara vän med barnen och vill inte vara bestämda.Helt enkelt att vi inte vågar vara vuxna. Så jag brukar berätta det åt mina barn :D Jag är din mamma - inte din kompis! :) Fast det är jag ju också så klart :)
 
I dag har jag & små bönorna tvättat några maskiner , plockat lite och myst. Det var enda planen vi hade -att bara vara och inte planera in dess mer. Judith gick på toaletten och skulle tvätta händerna. Ni vet ju vad som händer i bland när man hör strilande vatten ;) Jag såg riktigt paniken hos henne när hon blev akut kissnödig , så innan hon hann ner och på pottan så var olyckan ett faktum. Stackars lilla hjärtat vad ledsen hon blev :( jag förklarade att det gör inget utan att vi tvättar byxorna. Men båda brudarna är jätte duktiga! Det är inte många blöjor som går här hemma och det blir ju också en påminnelse om att dom blir större. Älskade ungar!
 
Jaha nu är det dags för läxor! Jag tittar kanske in en sväng senare. Tjingeling!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0