Snart jul .....

Jaha dagarna bara springer i väg ! Snart är det jul ..... Och då verkar alla olika sjukor komma som ett brev på posten ! Det snurrar både magsjukor , förkylningar och vattkoppor. Jag hade ju helst sett att tvillingarna får göra bort vattkoppehistorien medans dom är små men dom har klarat sig undan varje gång det har snurrat. Däremot så kör vi en kombo här av dunderförkylning och magsjuka 😳. Jag anade att något var på gång för flickorna har varit gnälliga och det brukar dom inte vara allt för ofta. Vi packade och for till stugan på fredag. Där väntade redan Jennifer & Aska som farmor och farfar hade hämtat från Boden . Vi skulle ha en riktig myshelg. Joline gnällde hela lördagsfm och när vi andra började klä oss för att gå ut så var hon borta . När jag började söka henne så hade hon bäddat ner sig i sängen och sa att hon skulle sova . Då var hon som en liten kamin 😳. 

Så där däckade hon av feber. Lillgumman sov nästan hela dagen , vaknade bara till och flyttade sig till soffan. Så jag var inne och satt med min stickning i soffan. Apropå stickning ..... 

Jennifers mössa är klar. Så här ser den ut när det är ljust ute ....

Och så här när det är mörkt. Helt perfekt med dessa reflexgarner 😃. 
Så nu håller jag på med en mössa åt Julius . Han har ju en orange jacka och jag hittade ett orange garnnystan i reakorgen så det var han glad över. Sen ville han ha halva mössan orange och övre delen svart så vi får se hur jag lyckas med det 😉 . Jaja övning ger färdighet sägs det. Jag tycker i alla fall att det är jätte roligt så jag antar att jag lär mig mera eftersom. 

På lördagskvällen så badade vi bastu , riktig vedeldad bastu , och det var så härligt ! Joline och Jennifer ville inte bada så dom mös framför teven i stället . Joline somnade dit så henne bar vi i säng. Judith var trött så hon gick också i säng. Efter en stund så gick Julius i sovrummet och ropar där inifrån att Judith spyr i sängen. Jag var på benen inom två sekunder. Hinner just till dörröppningen så kräks hon en hel kaskad i sängen. Usch ! Det är inte mycket som är värre än denna jäkla magsjuka ! Jaja - det var bara att tömma sängen på två täcken och tre kuddar och sen ställa sig att skura bäddmadrassen med klorin . Som tur är så har farmor och farfar tvättmaskin på andra sidan gården så vi kunde köra bort tvätten på en gång. 

Judith lade sig i soffan med hinken. Älskade trollungar ! Man blir lite orolig när hon åker på magsjuka för hon fixar det inte på samma sätt som dom andra. Det slår ut hennes mage totalt länge. 
Jag blir fullkomligt galen på folk som inte fattar att hålla både sig själv och sina ungar hemma från dagis när dom har varit sjuka. Man ska vara hemma minst 48 timmar efter att man har kräkts och känner sig frisk. Helst 72 timmar! Men då finns det ju dessa nötter som tycker att det är snabbt övergående för barn och fast dom har spytt dagen före så kör man barnet på dagis med förevändningen att nu mår dom bra. Jag vabbar måndag och tisdag så klart ! Sen är jag ledig onsdag och torsdag. Flickorna ska inte på dagis något mer i veckan. Vi började prata här hemma om vi löser det på annat sätt nästa vecka. Det känns inte så roligt att veta att det snurrar magsjukor och att dom kan bli sjuka igen lagomt till jul. Så trevligt är det då inte ! Nu är båda brudarna snoriga och förkylda. Ingen spya sen lördagskvällen men vi håller oss hemma under filten . Vi hade egentligen ett möte som jag borde ha varit med på under tisdagen men jag åker ingenstans med några bacillusker . 

Ursäkta en suddig bild. Det var -26 grader efter vägen när vi for hem från stugan i går. I dag har vi -10 . Måste säga att det är konstigt väder .... Ena dagen smällkallt och nästa dag kring -10 ?! 
Vi har ju hunnit ha julfest med lite julpyssel på dagis förra veckan. 

Så här fint pyssel blev det. Joline gjorde likadant men hennes saker dröp av lim så dom fick stå kvar och torka till dagen efter 😉. 

Så här fin gran har dom på dagis. 

Julius följde med och gav sina små systrar en hjälpande hand. 

Som slutkläm på pysselkvällen så kom ju tomten med varsitt paket åt barnen. Förut har vi brukat samköra julfest och luciatåg men i år var det var för sig. Luciatåget har dom i dag så det missar töserna. Vilken tur att dom hann vara med på pysselkvällen i alla fall. 
Jaja nu ska vi mysa vidare här och titta på Barnkanalen 😃. På återseende ! Tjingeling på er. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0